Kako torej kot vodja pristopiti, kadar od svojih sodelavcev želimo nove, kreativne ideje?
Za prebuditev kreativnega potenciala obstajajo številne tehnike in orodja . Z njihovo pomočjo lahko v relativno kratkem času “pričarate” veliko število drugačnih, novih idej, bodisi o novih produktih ali storitvah, izboljšavah obstoječih, novih pristopih do strank, novih ali izboljšanih kanalih promocije, povečanju prodaje, izboljšavah procesov, vpeljavi novih procesov in podobno.
Pri tem proces peljemo v treh fazah:
- v prvi fazi odpiramo in širimo polje idej,
- v drugi fazi nabor obstoječih idej ožimo in
- v tretji fazi nabor idej zapiramo in izberemo tiste, ki so realne in najbolj optimalne za izvedbo.
Za prvo fazo je značilno, da idej ne presojamo, ne ocenjujemo in ne kritiziramo; v tej fazi želimo vse sodelujoče spodbuditi k generiranju idej, tudi če so na prvi pogled neizvedljive ali celo nore.
V drugi fazi nabrane ideje že lahko ocenjujemo glede na postavljene kriterije (na primer izvedljivost, optimalnost), v zadnji, tretji fazi pa izberemo le tiste, ki jih bomo dejansko tudi uresničili.
Za uspešno izvedbo procesa kreiranja idej so optimalni pogoji:
- izvedba izven prostorov organizacije v čim bolj sproščenem vzdušju,
- proces naj traja vsaj 1 dan, optimalno 1,5 do 2 dni,
- če so v organizaciji strogi, hierarhični odnosi, je vzdušje bolj sproščeno, če vodilni niso prisotni,
- če je potrebno, angažiramo zunanjega moderatorja, ki bo vodil in povezoval proces,
- pri kreiranju idej ne pričakujmo, da bodo udeleženci takoj po prihodu pričeli “bruhati” ideje: vključimo začetno, “ogrevalno” fazo, kjer sprostimo vzdušje.
Na kratko vam predstavljamo še tehniko viharjenja možganov (brainstorming).
Namen: Na relativno preprost način v čim krajšem času pridobiti čim več idej.
Trajanje: odvisno od želene količine idej in velikosti skupine; 20-30 minut za izvedbo, 15-30 minut za predstavitev v večji skupini (če ste vzporedno delali v več manjših skupinah)
Velikost skupine: od 3 dalje; z vidika skupinske dinamike zaželeno delo v manjših skupinah (do 7 udeležencev), lahko tudi večje skupine. V primeru večje skupine lahko udeležence razdelite na več manjših skupin, ki delajo vzporedno in na koncu ideje primerjate.
Izvedba:
- Čim bolj natančno definirajte področje, kjer želite kreirati nove ideje.
- Določite osebo, ki bo skrbela, da se udeleženci držijo pravil viharjenja možganov!
- Določite osebo, ki bo zapisovala ideje na papir.
- Opcijsko : Najprej vsak zase na lističe post-it zapiše svoje ideje, rešitve, predloge (na vsak listič po eno idejo). Napišite toliko idej, kot le lahko!
- Lističe post-it nalepite na papir, kamor boste zapisovali ideje. Izločite lističe s podvojenimi idejami.
- Skupaj preglejte zbrane ideje in dodajajte nove. Naj obstoječe ideje sprožijo nove.
- Udeleženci naštevajo ideje, ki jih sproti zapisujte na listno tablo.
Več o tej temi preberite v priročniku Sodobna orodja vodenja